شیلنگ­ های لاستیکی به منظور عبور طیف گسترده سیال با فشار های مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد. از مزایای شیلنگ ­های لاستیکی می­توان به تحمل فشارهای بالاتر نسبت به شیلنگ ­های خرطومی (تا حدود ۳ برابر)، عبور طیف گسترده سیال به گون­ای که تقریباً برای هر گونه سیال شیلنگ مخصوص و متناسب با آن وجود دارد، سادگی تولید و نصب و قیمت نسبی مناسب اشاره نمود. از طرف دیگر محدودیت عمده این شیلنگ­ها در دمای کاری آن­ها بوده که بر خلاف شیلنگ­های خرطومی در محدوده دمایی تا ۲۳۰ درجه قابلیت انتقال سیال را دارد. به طور کلی شیلنگ­های لاستیکی به دو نوع شیلنگ­های صنعتی و شیلنگ­های هیدرولیک تقسیم ­بندی شده که در نوع هیدرولیک قابلیت تحمل فشارهای بسیار بالا وجود دارد که این یکی از مزیت­های عمده شیلنگ­های لاستیکی می­باشد. به مانند شیلنگ­های خرطومی، شیلنگ­های لاستیکی نیز قابلیت اتصال انواع اتصال و کوپلینگ را دارا بوده که این امر باعث سهولت در استفاده از این نوع شیلنگ­ها می­گردد.

ساختار شیلنگ­های لاستیکی:

شیلنگ­های لاستیکی عموما از سه بخش اصلی لایه داخلی، لایه تقویتی و لایه خارجی تشکیل شده است. کار اصلی لایه داخلی مقاومت شیمیایی و مکانیکی در مقابل سیال عبوری است که در این صورت باید با سیال عبوری از نظر دما و نوع خورندگی آن سازگار بوده و در صورت نیاز حتی خاصیت ضد سایش را نیز دارا باشد. لایه تقویتی نقش تحمل فشار را بر عهده داشته و بسته به نوع (مکش یا دهش) و میزان فشار و نیز ترکیب آن با دمای سیال عبوری انواع مختلف لایه ­های تقویتی شامل منجید (شیلنگ­های نخ دار)، ترکیب نخ و فنر (شیلنگ­های فنر دار) و نیز لایه تقویتی از جنس حصیر بافت استیل (شیلنگ­های سیم­ دار) وجود دارد. لایه خارجی نیز به منظور تحمل شرایط محیطی و نیز جلوگیری از آسیب به لایه تقویتی مورد استفاده قرار می­گیرد.